رابطه بین طلا،نفت و ارز

 رابطه بین طلا،نفت و ارز



به سبب همبستگی مستقیم نفت و طلا همواره در کوتاه ترین زمان ممکن بحران بازار نفت به بازار طلا نیز کشیده میشود. می توان گفت در حال حاضر جهان شاهد چرخش سر مایه گذاری از بازار نفت به بازار طلا است. حال سوال مهمی که اینجا مطرح می شود این است که تعییرات عمده در قیمت طلا و نفت در پی تغییر جه شاخص هایی صورت می پذیرد؟

عوامل تاثیر گذار بر قیمت نفت خارج از بازارهای مالی هستند و بیشتر به مسائل سیاسی موجود در کشورهای تولید کننده و به میزان تقاضای مصرف کنندگان بزرگ مثل ژاپن ایالات متحده آمریکا هند و چین مربوط می شود.

بالا رفتن قیمت نفت موچب افزایش تورم جهانی می شود و در این شرایط سرمایه گذاران علاقه مند هستند تا سرمایه خود را به کالایی تبدیل کنند تا بیشترین مقاومت را در برابر افزایش تورم داشته باشد طلا بهترین انتخاب برای آنها است و به همین سبب تقاضا برای طلا بالا رفته و موجب گرانی آن میشود. تاثیر گذاری قیمت نفت بر طلا باعث می شود نفت به صورت غیر مستقیم بر بسیاری دیگر از کالاها سهام شرکتها صنعت اتومبیل سازی و ارزهای رایج کشورها تاثیر بگذارد. یعنی چنانچه قیمت طلا و نفت افزایش پیدا کندواحد پول کشورهایی مثل آمریکا و ژاپن که وارد کننده عمده نقت هستند، تاثیر منفی خواهد پذیرفت اما در مقابل ، چون اتحادیه اروپا و انگلیس صادر کننده نفت به شمار می روند ، افزایش قیمت نفت تاثیر مثبتی بر ارزش یورو و پوند خواهد گذاشت.

تغییرات قیمت طلا نیز تاثیرات زیادی بر بازارهای مالی جهان دارد. در بازار ارز، عمده ارزهایی که رابطه تنگاتنگی با طلا دارند عبارتند از دلار و فرانک سوئیس. برخلاف نفت که در روابط خود با دیگر بازارها همواره نقش پیشرو ایفا می کند، طلا در رابطه خود با بازار ارز گاه نقش پیشرو و گاه نقش پیرو دارد و تاثیرات طلا متاثر از تغییرات ارزش دلار است. یعنی کاهش ارزش دلار موجب کاهش قیمت طلا برای خریدارانی است که با ارزی غیر از دلار قصد خرید دارند، در نتیجه تقاضا بالا می رود و موجب افزایش قیمت طلا می شود.

به این ترتیب یکی از اولین قوانین بازار طلا این است که قیمت این فلز با ارزش دلار رابطه عکس دارد و در جهت خلاف آن حرکت میکند. البته در بسیاری از اوقات دیده شده که این قانون نقض می شود و طلا و دلار هم جهت با یکدیگر حرکت می کنند که نمونه مشهور آن هم رفتار بازار در سال 2005 بود که طلا و دلار هر دو افزایش ارزش داشنتد. تاثیر مثبت افزایش قیمت طلا روی فرانک سوئیس از این بابت است که ذخایر طلای سوئیس برای اقتصاد متوسط این کشور وزنه سنگینی به شمار می آید وتغییر قیمت طلا اقتصاد این کشور را قدرتمند تر می کند که بالا رفتن ارزش فرانک سوئیس اولین نتیجه آن است. البته کشور آمریکا با وجود اینکه دارای بیشترین ذخایر طلای جهان می باشد، چنین تاثیر مثبتی را روی ارزش دلار تجربه نمی کند ، چون اقتصاد آمریکا اقتصاد بزرگی است و این میزان طلا در قیاس با کل اقتصاد این کشور ناچیز است و وزنه سنگینی محسوب نمی شود.

 

 





نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: مطالب و مقالات حسابداری ، ،

تاريخ : دو شنبه 13 آذر 1391 | 2:58 بعد از ظهر | نویسنده : روزبه رجبی |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.